2024.03.29. - Auguszta

Örökké szerelmes a latin sztármuzsikus - Eliades Ochoa hazája zenéjérõl és a Buena Vista Social Clubról

Örökké szerelmes a latin sztármuzsikus - Eliades Ochoa hazája zenéjérõl és a Buena Vista Social Clubról
A havannai Buena Vista Social Club zenei közösség egyik legjellegzetesebb alakja Eliades Ochoa. Már a klub nevét viselõ 1996-os lemezen és az errõl készült 1999-es Wim Wenders dokumentumfilmben is szerepelt. Az album és a film világhírûvé vált, a benne szereplõ kubai veterán és aktív zenészekre pedig immár végleg ráragadt a Buena Vista Social Club elnevezés. A Grammy-díjas kubai énekes-gitárossal Debrecenben, a Grupo Patria koncertjén beszélgettünk.

- Tapasztaljuk a latin zene térhódítását a világban. Ön ezt minek tulajdonítja?
- Úgy gondolom, a mi zenénk nem csak a belõlünk játék közben is sugárzó erõ és szeretet miatt lett egyre népszerûbb, hanem a ritmusok gazdagsága és a zene "finom íze" miatt is. Elsõsorban a kubai zenére gondolok. A kubai zenei paletta nagyon gazdag, s a dalokban van valami, ami megfogja az embert. Ezért van ereje a világban. Emiatt érzed úgy, hogy amikor hallgatod, táncra kell, hogy perdülj - kapjuk a rövid magyarázatot, majd Eliades Ochoa személyes indíttatását sem titkolja: - Bolerót, guarachat, guajirat játszunk, de a son (a salsa stílusok zenei gyökere - a szerzõ) a fõétel az étlapomon. Amikor egy son dallamát hallom, máris mozogni kezd a lábam. A bolero pedig nagyon romantikus. És van-e olyan ember, aki ne lenne romantikus? Aki ne vágyna szerelemre? Én például örökké szerelmes vagyok! Az életbe, a gitáromba, a közönségembe! - vall jellegzetes kubai spanyolsággal a zenész, aki az immár világhírû kubai társulat történetét így foglalja össze: - A múlt század elsõ felében alakult havannai társadalmi klubban, a Buena Vista Social Clubban játszó zenészek már idõsek voltak. Nem voltak aktívak, amikor felkeresték õket a zenei album létrehozásához a kilencvenes években. Így megkerestek más kubai mûvészeket is, úgymint Juan de Marcost, Compay Segundót, Omara Portuondót és jómagamat. Kiválasztottak minket, hogy legyünk tagjai annak a formációnak és egyben projektnek, amelynek a neve Buena Vista Social Club. Így szerepeltünk együtt a lemezen és a filmben, majd az ezt követõ koncerteken.

- Mit jelent önnek a film, és maga a Buena Vista Social Club?

- Azt hiszem, ha a klubbéli társaim hallanának, egyetértenének velem: úgy gondolom, hogy egyike vagyok azoknak, akiket a Buena Vista Social Club öt csillagának neveznek. Hálával tartozom ennek a projektnek, több okból is. Az egyik: lehetõséget kaptam, hogy megismertethetem a kubai zenét a világgal. A másik, hogy én, Eliades Ochoa, aki egy földmûves családból származom, a világ bármely színpadán felléphetek és bemutathatom a zenémet. Azt a muzsikát, amit gyermekkorom óta hallgatok.

- Van a családjában zenész?

- Igen, a szüleimtõl tanultam meg, amit ma tudok. Édesanyám gyönyörûen játszott a tres nevû hangszeren. Testvéreim mindannyian tudnak énekelni és hangszeren játszani. Ketten közülük már orvosok, de õk is ugyanolyan szépen énekelnek, mint a többiek.

- Kuba melyik részérõl származik?

- A sziget keleti részérõl, Santiago de Cuba tartományból, a hegyvidékrõl jöttem.

- A sombrero mára védjegyévé vált. Miért visel mindig kalapot?

- Olyan nekem a sombrero, mint másnak az útlevél, e nélkül már nem léphetek fel sehol sem. Számomra a paraszti, a guajiro életérzést jelenti. A nap ellen használták a parasztok a kalapot a földeken, a hegyekben. És én most is guajiro vagyok.

- Nagyon különleges gitáron játszik.

- A hagyományos gitárnak hat húrja van, az enyémnek nyolc. A hangolás módja is különbözik a megszokottól, azért, hogy a jellegzetes kubai tres nevezetû hangszerhez hasonlítson. A tres a kubai son apja. Ha én egy son énekes vagyok, ha a fõételem a son, akkor a hangszerem is ahhoz hasonlatos kell, hogy legyen. Így tehát kreáltam magamnak egy treshez hasonló gitárt.

- Igaz tehát, hogy az elsõ gitárját önmaga készítette?

- Nem volt az valódi gitár - ismeri be Eliades Ochoa. - Kisgyermek voltam és az utcán játszottam. Találtam egy deszkát és a kerítés drótját kiszedtem, ráerõsítettem, azokból lettek a húrok. Úgy próbáltam játszani rajta.

- Kubában is ugyanolyan népszerû a zenéje, mint külföldön?

- Az tény, hogy otthon kevesebbet lehet hallani, mint külföldön. De azt mindenki tudja - a legkisebbektõl a legnagyobbakig -, hogy a Buena Vista Social Club kitárta a kaput a világ felé a kubai zenével. Nagy tiszteletet vált ki az emberekbõl, ha hallják ezt a nevet.

- Mi a különbség egykori zenekara, a Cuarteto Patria és a mostani között?

- Nem akarom, hogy elvesszen valami is a Cuarteto Patria zenéjébõl. A mostani zenekarom neve Grupo Patria. Most heten vagyunk, a régiben négyen voltunk. A gitárom ugyanaz, mint azelõtt. A hangom sem változott, a játékom pedig csak annyival, hogy szélesebb zenei háttér van már mögötte. Én soha nem jártam zeneiskolába, de ma már régebbi és modernebb kubai stílust is énekelek és játszok. A világ fejlõdik, és ha valaki lassan jár, lemarad.