2024.04.20. - Tivadar

NeoFolk: Kezdet

A kilencvenes évek végén Pécs környékén feltűnt egy Calliope nevű rockos etno-dzsesszt játszó kvartett, ám nívós produkciójukat nem fogadta kellő érdeklődés, két lemezanyag után csendben el is tűnt a zenekar. A NeoFolkot a Calliope két – az életben is párt alkotó – alaptagja, Bonyár Judit csellós-énekesnő és a pengetős hangszereket megszólaltató Hűvösvölgyi Péter keltette életre, rajtuk kívül egy fúvós, valamint a Kispál egykori és a Peet jelenlegi dobosa, Tóth „Csülök” Zoltán tagja a kvartettnek.
A Kezdet című bemutatkozás ígéretes anyag, világzenés, dzsesszes, makámos ízekkel.

Bonyár Judit, a NeoFolk csellós-énekesnője a második Megasztár-szériából is ismerős lehet, ahol a zsűri különdíjjal jutalmazta. Sokszínűségére jellemző, hogy Pécsen egy Edith Piafról szóló darabban kelti életre a legendás sanzonénekesnő slágereit.

A NeoFolk változatos szerzeményeit Hűvösvölgyivel közösen szerzik (két dal népdalfeldolgozás), Bonyár saját szövegvilága és éneke erősen tradicionális világot idéz. A Sebő-Kaláka-Kolinda nyomvonalon elindult népdalszerű szerzemények hol sokféle etno elemből rakódnak össze, hol dzsesszesebb irányt vesznek, néha folk-rockosak, és ritkán még akár a zenekar nevével azonos mozgalom stílusába is beilleszthetők - bár a Death In June-t, Current 93-t idézõ pillanatok nyilván véletlen egybeesés következményei. Széles a hangszerek tárháza (cselló, gitárok, mandolin, kalimba, anklung, ütőgardon, tilinkó, furulya, szaxofon, trombita, dob, konga, zarb, derbuka és még számtalan ütőhangszer), sokféle a ritmikai, strukturális körítés (erdélyi, balkáni, roma, indián és közel-keleti hagyományok, rockos, tangós, bossa novás, sanzonos elemek is előbújnak), a dalok mégis egyfelé tartanak, a hangsúlyos éneknek és a mély érzelmeket feltáró szövegeknek köszönhetően sajátos világ jön létre.

Nyilván kiérződik kissé a Makám hatása, de a NeoFolknak már bőven van annyi erős saját szerzeménye (ilyen például a sodró Meséld el, a kifejezetten slágeres Tangó egy utcalányhoz vagy a meditatív, gyönyörű Esőtánc), hogy önmaga jogán emlegethessük és a „több, mint reménység” kategóriába helyezhessük.