2024.04.25. - Márk

Amerikából jöttem, mesterségem címere: Kistehén

Amerikából jöttem, mesterségem címere: Kistehén
Minden magyar zenekarnak elkelne az a lehetõség, ami a Kistehén Tánczenekarnak "bejött" Amerikában - véli Kollár-Klemencz László, az együttes vezetõje, aki hathetes turnéjuk emlékeit idézte fel.

- Harmincegy koncertünk volt huszonöt városban - szeptember elejétõl október közepéig - Little Cow néven - újságolja a gitáros és énekes. Kis klubokban és elegáns mûvészeti központokban egyaránt felléptek, hol nagy tömeg hol kisebb közönség elõtt.
Fõleg a keleti partot járták kisbusszal, de eljutottak Chicagóba, Memphisbe, Torontóba, a nyugati parton San Diegóba, Los Angelesbe és San Franciscóba. A legtöbb várost csak autóból vagy éjszaka látták, de mindenütt szereztek új barátokat. Elsõ fellépésük színhelyére, a Bowling Greenbe visszahívták õket. Lemezfelvételeket kezdtek el, ezeket a tervek szerint jövõre kint fejezik be.

Kollár-Klemencz László örömmel tapasztalta, hogy az amerikai közönség rendkívül nyitott az általa nem túlságosan ismert zenékre, így az õ produkciójukra is. Felidézte a chicagói Hide Out Block Partyt, a New York-i Joe,s Pubot, a város világszerte ismert kocsmáját, nagy sztárok találkozóhelyét, ahol három zenekar háromféle közönség elõtt játszik szakemberek elõtt. A Kistehént is producerek, újságírók, zenészek látták-hallották. A bloomingtoni (Indiana) Lotus World Music and Arts Festivalon két este játszottak telt ház és extázisban lévõ közönség elõtt.

- A fesztivál igazgatója is végig táncolta a koncertet, s visszahívott minket a színpadra - emlékezett a zenekarvezetõ.

Nem ez volt az együttes elsõ külföldi útja, menedzserük, Gáncs Andrea két éve viszi õket Európába, vásárokra, fesztiválokra, ahol kiadók, koncertszervezõk is megfordulnak. A menedzser pályázta meg januárban a New York-i fesztivált, amire több jelentkezõ közül választották õket. New Yorkban a Yonas Media produceri társulás vette õket pártfogásába, amely turnékat szervez, lemezt ad ki.

Amerikában a dalok felét angolul, felét magyarul énekelték. Kevés magyarral találkoztak, a turnét amerikai közönségnek szervezték. Magyarok is jöttek, s olyan is volt köztük, aki szóvátette, miért nem anyanyelvükön énekelnek.

Fárasztó volt koncertezni, folyton úton voltak. Alkalmanként másfél órát játszottak, ráéreztek arra, hogy melyek az igazán fontos koncertek. Májusban San Franciscóban lemezfelvétel, turné várja õket, szeptemberben pedig várhatóan újra visszatérnek az Újvilágba. A zenekarvezetõ reményt keltõ kuriózumként felidézte: San Francisco legnagyobb lemezboltjában rábukkant az LGT 1974-es, Amerikában fölvett albumára.

Az útról Matyiö néven blogot írt, amely a http://kisteheniramerikabol.blog.hu oldalon olvasható. Tóth Tamás filmrendezõ útifilmje a www.upclive.hu oldalon látható.

A sikertörténet egyébként a Kistehén-dallal és klippel kezdõdött 2002-ben, noha csak két évvel áltak állandó zenekarrá. Tóth Tamás a 90-es évek elejéig alternatív zenekarban játszott, majd filmezéssel foglalkozott - a Kistehén-film kis sárga figurája a Sziget emblémája lett. A Szájber gyerek daluk hozta az újabb nagy sikert.

- A Kistehén-dal köré könnyû kis dalokat írtam, hogy jobban eljussanak a közönséghez. A popzene és a komolyzene határán mozgó zenére törekedtem. A Kistehén-dalt elõször talán gyerekeimnek énekeltem - meséli.

A sváb falusi sramlizene, cigányzene mellett a reggae és a jamaikai ska hatott rá, de hangsúlyozza, hogy az együttes zenei alapja a rock.

- Jó "család" vagyunk, nem idegenített el a turné - hangsúlyozza végül.
Kovács Miklós